Posiada on niezwykle olbrzymie znaczenie dla trwałości dowolnego silnika samochodowego. Jednak nie wystarczy jedynie co jakiś
czas go wymieniać, lecz musi on być ponadto w odpowiedni sposób dobrany.
Im olej jest w większym stopniu lepki, tym wolniej będzie spływać jedna warstwa oleju po drugiej. Ujmując potocznie olej rzadszy to olej o niskiej lepkości. tzw. SEA stworzyło stosowana ogólnie skalę od 0 do 60, w którym 0 znaczy, że jest to olej najrzadszy, a 60 znaczy olej
najgęstszy. Klasy w lepkości samochodowego oleju
znajdziemy na każdym opakowaniu, a ta lepkość oznaczana jest kombinacją cyfr z literą W na początku. Może być to przykładowo oznaczenie 5W/30, 10W/40 itp. Tutaj pierwsza liczba oznacza przydatność oleju w bardzo niskich temperaturach, a im wartości liczb są
mniejsze, tym silnikowy olej lepiej się spisze w niskiej temperaturze. Liczba, która jest umieszczona po literze, jest to parametr, który określa lepkość oleju w wyższej temperaturze. Im liczba jest wyższa tym olej jest bardziej gęsty w temp. wysokiej. Producenci aut zalecają zazwyczaj oleje o lepkości 40.
Produkty o lepkości niższej, są przeznaczone do teraźniejszych silników, które są ciasno spasowane.
Na opakowaniu oleju silnikowego można odnaleźć aktualnie dwie znane specyfikacje jakościowe. Jest to specyfikacja API albo ACEA. Niezwykle wielokrotnie producenci silników posiadają jednak własne
standardy,
które określają konkretne właściwości oleju. Specyfikacja API znaczy olej, który jest oznaczony przy pomocy
oznaczenia, który jest
złożony z dwóch liter.
Czy zdziwił Cię prezentowany artykuł? Aby poznać temat kliknij tutaj i poznaj więcej szczegółów (
http://vacuum-tech.pl/) - zapewne będą dla Ciebie zadziwiająco interesujące.
Pierwsza litera służy do oznaczenia rodzaju silnika, do którego przeznaczony jest olej, a druga znaczy
jakość oleju.