Carbon, czyli innymi słowy kompozyty zbrojone przy pomocy włókna węglowego, używany jest w motoryzacji do produkcji m.in. nadwozi aut sportowych.
Coraz częściej stosowany jest on też jako komponent tego typu składników jak dla przykładu wał napędowy lub sprężyny amortyzatorów.
Taki kompozyt zbrojony za wykorzystaniem włókna węglowego, zatem w inny sposób ujmując Carbon Fiber Reinforced Plastics (CFRP) jest materiałem stworzonym z
myślą o przemyśle kosmicznym i lotniczym. Jego główną zaletą jest olbrzymia wytrzymałość przy niezwykle niewielkiej masie. Takie włókno węglowe ma odporność na rozciąganie przeszło czterokrotnie większą, niż najlepszej jakości
stal, jednak jest niezwykle miękki, zatem aby zagwarantować potrzebną sztywność, łączy się te
materiały z twardymi żywicami syntetycznymi, czyli przykładowo epoksydowymi.
Włókna węglowe, czy w zasadzie wykonana z nich
wielowarstwowa tkanina, mogą pełnić w takiej sytuacji funkcję zbrojenia, natomiast spajająca ją żywica nadaje kompozytowym pożądany trwały kształt. Tego typu kompozytowe części wykonuje
się w foremnikach, które przedstawiają negatyw wytwarzanego kształtu przedmiotu, z zastosowaniem jednego z paru najważniejszych sposobów. Najłatwiejszy z nich to laminowanie, który polega na układaniu następnych warstw tkaniny (kevlarowej, węglowej czy szklanej) oraz ręcznym przesycaniu ich
żywicą zmieszaną ze specjalnym utwa
Rdzaczem.
Niestety słabą stroną tej metody jest zmniejszenie twardnienia żywicy, powodujące pośpiech, który niestety służy błędom wytworzenia.
Szukasz interesujących danych na przedstawiany temat? Zapewne
po przejściu do wpisu odnajdziesz takie wiadomości, które będą dla Ciebie atrakcyjne.
Innym sposobem jest wykorzystanie prepregów. Chodzi tutaj o dużo powłok tkaniny, które są wstępnie przesycone żywicą. Kolejna metoda, zatem
tzw.